"Za lesními pomocníčky myslivečka Jedličky"

Tisk

v\:* {behavior:url(#default#VML);} o\:* {behavior:url(#default#VML);} w\:* {behavior:url(#default#VML);} .shape {behavior:url(#default#VML);}

Normal 0 false 21 false false false CS X-NONE X-NONE MicrosoftInternetExplorer4 /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Normální tabulka"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin:0cm; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif";}

„Za lesními pomocníčky myslivečka Jedličky.“

„ Nic nečiní člověka lidštějším, než láska ke zvířatům.“  

                                                                                       Henry Fielding

Pohádky pro děti se velmi často hemží spousty zvířátky. Vystupují i jako lidé s různými vlastnostmi. Nejčastěji vidíme různé savce, roztomilé pejsky a zajíčky, ale ani říši hmyzu se nápaditost nevymyká. Chodí po dvou, oblékají se jako lidé, žijí v lidských obydlích a zažívají lidské příběhy. Dětem se to líbí. A proto chceme pomocí zvířecích hrdinů i tak trochu děti vychovávat.

Mnoho příběhů ukazuje dětsky srozumitelnou formou, jak roztomilá zvířátka řeší různá úskalí života, či důsledky jejich nepatřičného chování, či jak se v různých nesnázích bránit. Jsou to příběhy o tom umět se rozdělit, mluvit pravdu, odhalit a bránit se šikaně.

Děti jsou vždycky vnímavější, jestliže jim nějaké moudro předává maňásek na ruce či kreslená postavička, než tvář dospělého člověka. Přijmou to jako hru, nikoliv jako povinnost nebo učení. A faktem je, že férový hráč ve hře pravidla neporušuje.

U dětí mohou zvířata do jisté míry hrát i roli sourozence či kamaráda. Děti se zvířaty interagují, zlepšují své komunikační schopnosti, zvyšují své sebevědomí, dostávají se do kontaktu s druhými a zvířata jsou pro ně objektem silné emocionální vazby.

A proto se budeme snažit dosáhnout hesla:

"Miluj zvířata, měj rád každou rostlinu a každou věc! Budeš-li mít všechno rád, v každé věci se ti zjeví boží tajemství a nakonec obejmeš láskyplně celý svět."  (F. M. Dostojevskij)

Cílem projektu je seznámit se s lesními zvířaty, stromy a rostlinami v lesním prostředí. Jaký mají význam pro člověka a hlavně uvědomění si velké důležitosti sepjetí přírody a člověka.

ZÁŘÍ- TÉMA: „Ježek v lese na kamarády se třese.“

  -  přiblížit soužití dětí ve skupině vrstevníků, seznámit s novým  prostředím i kamarády

  -  utvářet prosociální postoje (v mateřské škole, ve třídě, vzájemná pomoc,

      tolerance, samostatnost                    

    -  nebát se vyjádřit své potřeby a přání, dodržovat pravidla soužití ve skupině

-   seznámit se s pohádkou měsíce a rozpočitadlem „ U našeho lesíka..“

-          seznámit se s ježkem Dupálkem (jeho způsobem života) a vílou Jeřabinkou, na kterém  stromě je její domeček a jaké má plody

-          četba : Eva Bešťáková „ Ježeček Dupálek“, ilustrace Antonín Šplíchal

alt

PODTÉMATA:

Œ „Ježečkovy bodlinky rády- ochraňují  kamarády .“

 „Ježeček a kamarádi doma v lese žijí rádi.“

Ž „Ježek dupe bez botiček, obejde se bez tkaniček.“

 „V lese tam je vždycky čisto, dej si věci na své místo.“

,,Ježek běhá po lese, jablíčko si odnese?“

alt

ŘÍJEN- TÉMA: „Jelen v lese Smolíčka si nese.“

-          prostřednictvím ochutnávek, pohádek- objevit význam ovoce i zeleniny pro naše zdraví

-          využít nasbíraných přírodnin k výstavce, ochutnávce a výrobě domečků pro lesní skřítky

-          pozorovat podzimní práce na polích a zahrádkách na vycházce

-          zkusit pochopit jednoduché matematické pojmy(první, poslední, , více, méně) a číselnou řadu 0-10

-          sledovat charakteristické znaky podzimu, výroba a pouštění draků

-          seznámit se s pohádkou měsíce a rozpočitadlem „ Jablíčko se kutálelo…“

-          seznámit se s jelenem Větrníkem a skřítkem Kaštánkem

-          četba: Václav Čtvrtek „ O hajném Robotkovi a jelenu Větrníkovi“, ilustrace Bohumil Šiška,  „ O Smolíčkovi a jelenu se zlatými parohy“

alt

PODTÉMATA:

Œ „Jelen chystá pro Smolíčka zeleninu do kyblíčka.“

 „Smolíčku, neměj mlsnou hubičku, dej si raděj rybičku.“

Ž „Jelen se svým parožím do listí se položí.“

 „Za jelenem na stráni dráček rychle uhání.“

alt

LISTOPAD- TÉMA: „Mravenečka bebíčko pofoukáme na líčko.“

-          mít povědomí o ochraně svého zdraví, jak se bránit nemocem

-         trénovat hrubou motoriku s pomocí různorodého cvičebního náčiní

-         pochopit , jak mohou léky pomáhat, ale také škodit, ochutnat čaje z léč. bylin

-         seznámit se s pohádkou měsíce a rozpočitadlem „ Leze brouček“

-         seznámit se s mravenečkem Ferdou a vílou Javorničkou-poznat, ze kterého stromu má sukničku

-         četba: Ondřej Sekora „ Ferda mravenec“, ilustrace Ondřej Sekora,

alt    Jaroslav Nykl „ Pohádky z mravenčí chaloupky“

  PODTÉMATA:

Œ „Hlava, trup a nožičky- to je mraveneček celičký.“

 „Nemocnému mravenečku dáme bylin do hrnečku.“

Ž „Mravenečku, posiluj, o silné svaly usiluj.“

 „S mravenečkem usíná každá lesní rostlina.“

alt

PROSINEC -TÉMA: „Sovička chrání splněná přání.“

-          osvojit si poznatky o tradicích a vánočních zvycích

-          zapamatovat si krátké básničky, zpívat jednoduché koledy (potlačovat ostych a trému)

-          rozeznávat různé druhy jehličnatých stromů (vánoční stromeček)

-          dokázat vyjádřit své přání a těšit se z příjemných zážitků prožitých s kamarády

-         uvědomovat si solidaritu s ostatními, potěšit osamělé (návštěva Chráněného domu)

-          poznávat základní hudební nástroje a jednoduché hudební značky

-          seznámit se s pohádkou měsíce a rozpočitadlem „Trouba peče“

-          altseznámit se se sovičkou Houkalkou a vílou Smrčinkou

-     četba: Bajky o moudré sově

PODTÉMATA:

Œ „Sovička už oznamuje: Mikulášek naděluje.“

 „Poslechněte sovičku-zacinká na rolničku.“

Ž „Nad Betlémem hvězdičky uvidí i sovičky.“

alt

LEDEN- TÉMA: „Zajíc ten vám ukáže, co ve sněhu dokáže.“

-          pochopit smysl pořekadel, seznámit se s pohádkou měsíce a rozpočitadlem k tématuBěžel zajíc kolem plotu“

-          prostřednictvím pohádky poznávat názvy a charakteristické znaky měsíců v roce a čtyřmi ročními obdobími, tradice Tří králů – lidská solidarita

-          užívat si zimních radovánek (bobování, klouzání,koulování, stavba sněhuláků)

-          pozorovat vodu v různých skupenstvích (pokusy s ledem, párou…)

-          starost o zvířata v zimě (přinést dobroty do krmelce, sypat ptáčkům)

-          altseznámit se zajíčkem Ouškem a skřítkem Borovníčkem

  -      četba:   Zajíček strakaté ouško- J.F.Bobák

PODTÉMATA:

Œ „Zajíc-hop a skok-vítá nový rok.“

 „Zajíčkovi uši v kulichu mu sluší.“

Ž „Zajíc ten si bobuje ze zimy se raduje.“

 „Do krmelce připravíme a zvířátka nakrmíme.“

alt

ÚNOR- TÉMA: „Moudrá každá knížka- říká kmotra liška.“

-          navštívit 1. třídu ZŠ a přiblížit dětem poznatky o tom, jak to chodí ve škole

-          získat kladný vztah ke knize a chápat ji jako studnici poznání, seznámit se s různými druhy a časopisy pro děti

-          samostatnost při vyprávění, vystupování a dramatizaci pohádek

-          vnímat atmosféru divadelního představení, střídat se v rolích, dokázat poznat kladné a záporné vlastnosti jednotlivých hrdinů

-          seznámit se s pohádkou měsíce a rozpočitadlem k tématu „Běžela liška po ledu“

-          seznámit se s kmotrou Liškou a vílou Bezinkou

-          altčetba:   O chytré kmotře lišce - Josef Lada

PODTÉMATA:

Œ „Lištičko, nauč nás do školy- všechny těžké úkoly.“

 „Převlečme se zakrátko za to lesní zvířátko.“

Ž „Budulínku, jen si hrej, na lišku si pozor dej!“

 „S hodnou lištičkou poslechneme si pohádku kratičkou.“

alt

BŘEZEN- TÉMA: „Probuď se už medvíďátko, jaro je tu zakrátko.“

-          prostřednictvím knih , obrázků a filmu chápat, jak to bylo s naší Zemí před dávnými časy, v období dinosaurů

-          vnímat radost a užívat si tradic „fašankového veselí“, vyrábět masky a převleky(fantazie)

-          pozorovat probouzející se přírodu, pojmenovat a rozeznat některé jarní květinky, sledovat vývoj rostlinky od semínka až po plod

-          pozorovat a pojmenovávat mláďata a dospělá hospodářská zvířata

-          seznámit se s pohádkou měsíce a rozpočitadlem k tématu „U potoka roste kvítí“

-          seznámit se s míšou Kuličkou a vílou Zlatuškou

-          altčetba:   O Mášence a třech medvědech – ruská lidová pohádka

PODTÉMATA:

Œ „Pojedeme do divadla na Mášenku a medvíďata.“

 „Co lesní medvědi o pravěku nevědí.“

Ž „Volá jarní sluníčko – vzbuď se, méďo Kuličko.“

 „Medvídek na dvoře má chuť na med v komoře.“

alt,,Medvěde už utíkej, medvědici vyšlehej.“

DUBEN- TÉMA: „Vlku, honem poslechni, na silnici nevběhni.“

-          rozeznávat zvířecí obyvatele lesa, výlet na kraj lesa, mít povědomí o jeho ochraně

-          pojmenovat a rozlišovat cizokrajná zvířata, kde je můžeme pozorovat

-          udržovat tradice- velikonoční pomlázka(využít kreativitu při zdobení kraslic)

-          postřehnout rozdíly ve výstavbě, dopravě ve městě a vesnici (navštívit dopravní hřiště   v Uherském Brodě)

-          znát funkci semaforu, poznávat dopravní značky a dodržovat bezpečnost na silnici

-          rozeznávat dopravní dopravní prostředky (země, voda, vzduch)

-          altseznámit se s pohádkou měsíce a rozpočitadlem k tématu „ Jede vláček“

-          Seznámit se s vlkem Šedobočkem a se skřítkem Vrbínkem

-          četba:   Pohádky ovčí babičky, bajky o vlkovi ( s poučením)- Ezop

PODTÉMATA:

Œ „Včelí roj už útočí-se zlým vlkem zatočí!“

 „S malými vlčaty – do ZOO za zvířaty.“

Ž „Víš co, vlku znamená- na semaforu červená?“

alt

KVĚTEN- TÉMA: „Divočák je hrdina, ví to jeho rodina.“

-          vyzdvihnout význam rodiny a jejich členů, její důležitost, umět si říct o pomoc

-          překonávat ostych při veřejném vystupování ( Svátek matek)

-          poznávat okolí domova, mít povědomí o různých národnostech

-          prostřednictvím encyklopedií, maket a pohádek mít povědomí o jiných planetách, vesmíru, hvězdách

-          seznámit se s pohádkou měsíce a rozpočitadlem k tématu „ Jeden, dva, tři my jsme bratři“

-          seznámit se s divočákem Štětinkou s vílou ze šípkového keře Růženkou

-          četba: Kamarádi z lesa ( i televizní pohádka)

alt

PODTÉMATA:

Œ „Podívej se, jak se má divočáka rodina.“

 „Zvířátka z lesa a rybníčku mají rádi svou matičku.“

Ž „Divočáci v ohradě jsou vždy rádi pohromadě.“

 „Pojďte všichni k nám,ať vidíte- kdo je lesa pán.“

alt

ČERVEN- TÉMA: „Na prázdniny veverka už se těší čiperka.“

-          vnímat rozdílnost dětí různých národností, každý má svou hodnotu

-          komunikovat bez ostychu, dát pozor na neznámé věci

-          objevovat a poznávat, jak se potůček mění v říčku, odkud pramení a kam se vlévá

-          vyzdvihnout význam vody pro život lidí, rostlin, živočichů a také pro potěšení, zábavu v letních dnech

-          navozovat dětská přátelství o prázdninách, dávat pozor na neznámé věci, všímat si při prázdninových výletech krásy naší i cizokrajné přírody

-          seznámit se s pohádkou měsíce a rozpočitadlem k tématu „ Šla veverka na jahody“

-          seznámit se s veverkou Zrzečkou a vílou Třešinkou

-          četba: Dobrodružství veverky Zrzečky – Josef Zeman, ilustrace Karel Svolinský

altPODTÉMATA:

Œ „Z koruny stromů veveřičky dívají se na hvězdičky.“

 „Veverka se ptá- umíte si děti hrát, výskat, tančit , radovat?“

    ( MDD)

Ž „Šla veverka na jahody, utíkala kolem vody.“

 „Píše veverka od moře- pojeďte sem, je tu dobře.“

alt,,Vezměte si všichni stany, u lesa jste vítáni.“