Naši prvňáci se učí číst podle ČTENÍ „SFUMATO “ – „SPLÝVAVÉ ČTENÍ“ aneb ČTENÍ PRO VŠECHNY DĚTI
Čtení s porozuměním je ukryto v rychlosti zpracování CNS. Dosud žádná metodika neumožnila dítěti volit své vlastní tempo učení čtení. Metodika „Sfumato“ spadá do oblasti inkluzivního myšlení („inkluzivní výchova a vzdělávání“), tzn. že v sobě obsahuje individuální přístup s respektováním věkových zvláštností. Dítě je pozorné, soustředěné a aktivní zároveň! Při učení technikou Splývavého čtení se zabrání dvojitému čtení, dítě čte plynule a s porozuměním, po stránce fyziologické se tvoří „půda“ pro správné dýchání a umístění tónu v dutině ústní (všechny metodiky dosud používaly při expozici hlásky deklamační techniky a vytvářely špatný návyk dechového frázování – lidská řeč je zpívavá!). Dítě musí projít intonačním vývojem tak, že se naučí tvarovat a barvit hlas při dodržování hygienických požadavků. Dokonale rozlišuje dlouhé a krátké samohlásky, naučí se pečlivě vyslovovat. Technický základ a intonační vývoj musí být doplněn o prožitek při učení hlásek (písmen). A nejen to! Pokud učíme dramatizaci čteného textu, interpretaci, nelze kvalitních výsledků docílit bez toho, aniž by dítě neprošlo dramatickým prožitkem v reálném prostoru! „Technika Splývavého čtení je ve své podstatě revoluční. …s potěšením mohu sdělit, že v ní nenacházím nic, co by nějak odporovalo dnešním poznatkům z neuropsychologie a vývojové psychologie. Naopak, pokud mohu posoudit, velice sympatický je její princip komplexního přístupu k počáteční výuce čtení… Rozlišuje dokonale zvukovou a grafickou podobu slova, zdokonaluje vyjadřovací schopnosti, přináší čtení s porozuměním, na které svět čeká již 150 let. Podělme se s dětmi o radost ze čtení.“ (březen 2003)
Prof. PhDr. Zdeněk Matějček, CSc. dětský psycholog, Psychiatrické centrum Praha odborný garant a čestný člen České společnosti Dyslexie
1. ročník s metodou čtení „Sfumato“ v září
Každé ráno se s žáky zdravíme básničkou: „Dobrý den, dobrý den, dneska máme krásný den, máme ruce na tleskání a nožičky na dupaní, dobrý den, dobrý den, dneska si to užijem.“
A opravdu si to užíváme, nejen žáci, ale také paní učitelky. V měsíci září jsme každý týden prožívali, vyvozovali a učili se jedno písmeno z abecedy. S písmenem O jsme se dostali na ostrov obra Olivera a tam jsme se zúčastnili olympijských her. S písmenem S jsme si celý týden pořádně zasyčeli s hadem Syčákem a dostali jsme se do snu plného strašidel. Další týden nám došel poštou balík a v něm byla spousta věcí začínajících na písmeno B a zahráli jsme si pohádky O Budulínkovi a O boudě budce. V tělocviku jsme se stali baletkami a zabubnovali jsme si na bubny při písničce Tluče bubeníček. Taky jsme si venku pouštěli bubliny z bublifuku, a pak si pochutnali na výborné bábovce. A poslední týden v září nás čekalo písmeno U s příběhem o ufňukané Uršule, písničkou „Utíkej Káčo, utíkej“ a s vytvářením úžasných účesů. Každé písmeno žáci nejen prožívají, slyší a vidí, ale také skládají, vytvářejí, malují a lepí. Prostě si to žáci 1. ročníku užívají… !
Mgr. Eva Gazdíková, třídní učitelka