ZAČÍNÁ NĚCO NOVÉHO, DĚTI S RODIČI PŘICHÁZEJÍ DO MATEŘSKÉ ŠKOLY, CO ZNAMENÁ MATEŘSKÁ ŠKOLA PRO VAŠE DÍTĚ?

Vstup vašeho dítěte do mateřské školy a čas, který tam stráví společně s jinými dětmi, je úsek života, jenž má zvláštní význam pro jeho rozvoj. Mateřská škola má zvláštní výchovné poslání. Nelze na ni pohlížet jako na předstupeň nebo přestupní stanici před školní docházkou.

Pro vaše dítě začíná úsek života s mnoha novými požadavky, v prostředí, které se velmi liší od důvěrně známého domova.

  • jako matka a otec nejste po určitou část dne bezprostředně k dispozici
  • vaše dítě si má vytvořit důvěru k nové blízké osobě, která je zde současně k dispozici pro řadu jiných dětí
  • vaše dítě bude rozvíjet vztahy se skupinou ostatních dětí
  • vaše dítě se bude učit novým pravidlům, např. že hračka nepatří jen jednomu, nýbrž všem
  • vaše dítě se má přizpůsobit novému dennímu rytmu

STÁT SE DÍTĚTEM Z MATEŘSKÉ ŠKOLY

Zatímco jedno dítě přistupuje k nové situaci s radostí a spontánně, jiné vyčkává, nebo se dokonce bojí. Jedno dítě se učí, zvládat nové požadavky rychleji, jinému to jde pomaleji a trvá mu déle, než se stane opravdovým dítětem z mateřské školy. Adaptace na nové prostředí může trvat i několik měsíců. Tím je míněno, že se pak už pohybuje ve skupině samostatně a sebevědomě, uzavírá přátelství a chce pro sebe využít šance, které mu docházka do mateřské školy poskytuje.

S JAKÝMI REAKCEMI MŮŽETE POČÍTAT BĚHEM ADAPTACE

Nejprve se bude vaše dítě snažit mateřské škole zorientovat. Ve skupině se bude chovat jako pozorovatel a bude vyčkávat. Jeho hra není ještě intenzivní a vytrvalá, třídu prozkoumává nejprve pozvolna. Doma může být unavené a nevyrovnané a bude vyprávět málo nebo nic.

Asi od druhého týdne se bude snažit najít si své místo ve skupině. Může se stát, že při tom dojde ke konfliktům s jinými dětmi. Může se také projevovat nedostatek odpoledního odpočinku a častěji se stane, že dítě jde ráno do mateřské školy s nechutí nebo tam také vůbec jít nechce. Tyto reakce nejsou ničím zvláštním, jsou normální.  Každé dítě potřebuje na adaptaci svůj čas.

JAK MŮŽETE SVÉ DÍTĚ PODPOŘIT?

Dobrou přípravou na mateřskou školu je, když se vaše dít stýkalo s jinými dětmi, a naučilo se vydržet nějakou dobu bez rodičů. Využijte také příležitostí, které vám a vašemu dítěti nabízí mateřská škola:

Den otevřených dveří, besídky, rodičovské schůzky, poradní odpoledne, prezentace činností mateřské školy na webových stránkách, aj.

Pokud jako rodič získáte jistotu, že o vaše dítě bude v mateřské škole dobře postaráno, můžete tento pocit přenést i na své dítě.

Máte-li ještě nějaké dotazy, obraťte se na paní učitelky.

Důležitým předpokladem pro dobrou adaptaci vašeho dítěte je přehlednost situace a předvídatelnost toho, co je čeká. Patří k tomu např. návyk na dochvilnosti při přivádění a vyzvedávání dítěte. Připravenost dítěte na to, aby se dítě vyrovnalo s mateřskou školou, je ovlivněna také tím, zda v rodině v současné době nedochází k nějakým větším životním změnám, jako je narození sourozence, stěhování, rozvod rodičů, ztráta zaměstnání… V každém případě platí: pohovořte si s učitelkou.

Každá informace, kterou jí poskytnete o svém dítěti je pro ni vítaná a pomůže jí zvolit správný postup k vašemu dítěti.

Z RODIČŮ SE STÁVAJÍ RODIČE DÍTĚTE Z MATEŘSKÉ ŠKOLY

Dítě sice stojí ve středu dění, ale i pro vás je vstup vašeho dítěte do mateřské školy něčím zvláštním. Také na vás dolehnou změny a nové požadavky. Musíte se připravit na to, že budete po určitou část dne bez svého dítěte a že bezprostředně nevíte, co dělá, co si myslí, co cítí. Jak se mu bez vaší přítomnosti povede? Jak vy sami tento čas využijete?

I rodiče potřebují určitý čas na přivyknutí, aby mohli pojmout mnoho nových informaci a zpracovat je. Učí se důvěřovat svým spoluvychovatelkám. Učí se také důvěřovat svému dítěti, které se stává samostatnější. Platí, že postupem času se vyvine pocit spoluodpovědnosti za fungování skupiny a celé mateřské školy.

Od vás se očekává že:

  • budete rozvíjet důvěru k mateřské škole
  • jste schopni akceptovat, že vaše dítě je jen jedním mezi ostatními ve skupině
  • nebudete prosazovat podporu jen pro své dítě bez ohledu na ostatní
  • že se naučíte prostřednictvím spolupráce rodičů podporovat všechny děti

Každý nový začátek znamená také rozloučení se s tím, co je důvěrně známé. S tím jsou u dětí i rodičů spojeny silné city. Ty lze zřetelně pozorovat při ranním loučení. Pokud jste nejistí, hledejte radu u učitelky. Žádný strach z loučení, žádný strach z toho, že to hned nebude od prvního dne bez problémů.

Vaše dítě poroste, bude jistější a sebevědomější, bude dítětem z mateřské školy, které svůj každodenní pobyt dobře zvládne a vytěží z něho co nejvíce.

NĚKOLIK POZNÁMEK K OBLEČENÍ

Každé dítě má v šatně svou skříňku, do které si ukládá věci, v nichž přišlo z domova. Ve skříňce by mělo mít i náhradní kalhotky, ponožky a tričko a oblečení na zahradu, které by mělo být spíše starší, pohodlné.

Veškerá obuv patří do botníku. Obuv dávejte dětem aktuálně podle počasí. Počítejte s tím, že děti při hře venku boty zašpiní. Nezlobte se proto na ně.

Pohodlné oblečení na hraní ve třídě – často pracujeme s barvami a ostatními materiály, kterými se děti mohou ušpinit, proto je lepší starší oblečení, na které nemusí dítě dávat tolik pozor a může se plně soustředit na svou práci. Nemusí se strachovat, Co tomu řekne maminka! To tričko bylo nové! Mamka se bude zlobit‘ apod.

Naopak řekne-li Vám dítko, že „se jde zítra do divadla“, je dobré myslet na parádu.

Věci by měly být podepsané, děti jsou malé a některé své věci nepoznávají. Nejčastěji se hledají vyměněné papuče a pyžama. Pyžamko si dětí nosí do MŠ v pondělí a v pátek jej odnášejí domů.

A PROSBA NAKONEC

Všechno oblečení i jeho součásti by měly být funkční – zipy, knoflíky….

Kupujete-li obuv, vyberte takový typ, který si dítě dokáže samo obout. Oblečení a obuv by měly být dostatečně velké.

Při odchodu z MŠ kontrolujte, zda je prádlo použitelné na druhý den a je-li obráceno na líc.  Rozvažte prosím, také případný uzel na botách. Děkujeme Vám

Plakát MŠ

Plakát ZŠ

Jídelníček

Zajímavé odkazy